قصة لهاالعجب ركبت القطار من الإسكندرية اليوم في هذا الثلج
قصه لهاالعجب! !!! ركبت القطار من الإسكندرية اليوم في هذا الثلج وتحرك من محطة مصر إلى سيدي جابر وفجأة ازدحم القطار بشكل غير عادي. ....تم رأيت فى وسط الزحام سيده كبيرة تحمل طشت ألومنيوم كبير. ....وتقول حد ينزل عنى حد يوسعلى. ...ولا أحد يلتفت لها لأن الرف بتاع الشنط الناس قاعدين عليه من الزحمة ....فقمت وناديت عليها وأخذت منها الطشت. بعد عناء شديد ووسعت له مكان على الرف ووضعته عليه. ..ثم اجلستها مكانى ...وهى لا تريد أن تجلس حرجاً منى لكنى اقسمت عليها أن تجلس. ..وبعد ما جلست وألتقطت انفاسها. .وبدأت الزحمة تقل ..نظرت اليها فوجدتها تبكي بغير صوت وتخبء دموعهالعزه نفسها. .فهمست فى أذنها. ...نازله فين ياحاجه قالت ايتاى البارود ياابنى. .فقلت لها انت زعلانه من ايه. .ردت لا ياابنى مفيش حاجة تعبانة شوية بس. .فقلت لها طيب مادام تعبانه ياحاجه مكنتيش خرجتى دلوقتي فى الجو ده. والتعب يزيد عليكي فقالت. .ربنا بيقوينى لقمة العيش صعب ياابنى. .وأنا على ثقة بأن ليس هذا سبب البكاء. .فقلت لهابالله عليكي لماذا تبكي وأخذت الح عليها بالسؤال. ..فقالت انا ببيع على باب الله واتاجر فى الجبنه والبيض والزبده وما شابه ذلك. .وأخذ البضاعة اببعها واسدد ثمنها واخد المكسب اول باول والمصاريف يوما بيوما. .واليوم وانا في اسكندرية معي سمنه وبيض وبضاعتى ...نزلت من القطار وانا لم أستطع نزول النفق أو صعود الكوبري. .
فأخذت انقل بضاعتى من رصيف إلى الرصيف المقابل لاركب قطار ابوقير. .نقلت كل بضاعتى وباقي شكاره صغيرة رجعت لا خذها وارجع فلم أجد بضاعتى ظللت أجرى على الرصيف وانادى. .ولكن فص ملح وداب ياابنى وجلست ابكى ودعيت على من أخذهم ولكن ما قلت غير حسبى الله ونعم الوكيل ....قالت بعد فترة قالو ياست انت حاجتك في طشت وشكاره وكيس قلت ايوا. ..قالولى تعالى. .فنظرت فوجدت كل بضاعتى البيض مكسر والجبنه والزبده وكل شيء متبعثره فى الشارع وسيده ملقاة على الأرض ولايوجدلها ملامح من كتر الدم. ...قلتلها طيب ايه ال حصل يعني. .قالت هى اخدت حاجتى وجريت بسرعة وخرجت من محطة القطار وعدت الشارع بسرعة وحدث لها ما حدث. .قلتلها طيب الست حصل لها ايه قالت. . صدمتهاسياره وماتت في الحال. .وأنا زعلانه عشان دعيت عليها. .قلتلها ياحاجه هى اخدت جزاءها وانت مظلمتهاش قالت ربنا يسامحها انا سامحتها. ....قلتلها ياحاجه انت زوجك موجود قالت لى توفاه الله من زمان. ....سألتها ياحاجه طيب مكنش موظف ليه معاش. .اوارض أو أى ورث. .قالت لا والله ياابنى هو بس سابلى ثلاث حتت لحمه حمر. .....لم أفهم ما تعنيه. قلت لها ثلاث حتت لحمه حمر يعني ايه ياحاجه! !؟ قالت ترك لى ثلاثة أولاد صغار بنتين وولد وانا ببيع واشترى وأجرى عليهم. ..سألتها مش ببساعدوكى ليه أو يشتغلو معاكى قالت لا ياابنى لما يخلصو تعليم. ..
قلتلها طيب يساعدوكى وهما بيدرسو .....طبعا انا بكلمها على اساس انهم في دبلومات فى معاهد يعني كده. ...قلتلها ياحاجه هما في مدرسة ايه ولا بيدرسو فين؟ ؟ ردت عليه في هدوء تام البنتين فى كلية الطب. .والولد فى هندسة. ...والكلام ال فات كله كوم وزهولى لما قالته. ..قلتلها طب وهندسة وكانو فى ثانوية عامة ودروس ومصاريف وكل ده منين ياحاجه ....قالت ياابنى من عند ربنا الفضل يرجع لله والطشت ال ببيع واشترى بيه ......قلت في نفسي يااااااه هو في كده ..وقالت بس بنتى عاوز يخطبها معيد فى الكلية معاها والتانيه جايلها طيار وانا مش عارفة مستواهم فوق واحنا ناس غلابه. ..قلتلها والله والله والله هما ليهم الشرف بيكى واولادك ليهم الشرف انك أمهم. ..وأنا والله ليه كل الشرف انى عرفتك وكتبت ليها رقمى ووعدتها بالزيارة وقلتلها ممكن صورة للذكرى. .قالت ماشي شيلتها الطشت ونزلنا من القطار نزلت الطشت على الكرسي بتاع المحطه واخدت ليها الصورة دي. ..ضحكت وقالت يعني هتنزلها على النت. .قلتلها يعني لومعندكيش مانع قالت لا ماشي يا ابنى و شيلتها الطشت ومشت ودعت لي شوية كتيييير. الست الأم العظيمة دي تقوللها ايه اترك لحضراتكم التعليق منقووووول💜